Stockholm i detalj

Som ni kanske tidigare läst besökte vi Stockholm den sista helgen i maj där vi bevittnade Stockholms maraton för första gången.
 
På söndagen hade vi ett antal timmar att slå ihjäl innan bussen/tåget (anslutningsbuss till Södertälje p.g.a. banarbete) skulle avgå. Vi strövade runt i Gamla stan, på Riddarholmen och i området kring Kungsträdgården.
 
Tveklöst är Stockholm en vacker stad och det finn otaliga vykortsliknande motiv att föreviga.
 
 
 
Jag har bilder på Slottet, Gamla stans små mysiga gränder och ståtliga byggnader, kyrkor och andra berömda sevärdheter. Därför tänkte jag koncentrera mig på detaljer man annars bara springer förbi, samt detaljer av kända besöksmål. Så fick det bli och lite ava resultatet ser ni här.
 
 
 
 
 
 
Hur många gånger man än är i Stockholm, upptäcker man alltid saker man aldrig tidigare mött eller lagt märke till. Vi var på jakt efter en bit mat och vandrade den stora gågatan Drottninggatan fram. Ni som varit där vet att det finns otaliga matställen alt välja mellan. Våra blickar föll på en oansenlig skylt som förkunnande att matstället innanför väggarna serverade enkel mat till billigt pris. Det passade oss bra denna söndag och vi klev in genom dörren och hamnade på en uteservering med underbar miljö.
 
 
Mitt i centrala Stockholm ligger denna lilla oas vi missat under alla år vi besökt stan. Det anrika Centralbadet.
 
Maten kanske inte var en kulinarisk upplevelse, utan ganska ordinär, men omgivningen och fåglarna som kvittrade i takt utan störande ljud från den täta trafiken, gjorde det hela till en trevlig paus.
 
Väl värt ett besök, precis som Stockholm är. Detta säger jag som avskyr storstäder och som trivs bäst nära naturen, men att vandra runt i vår huvudstad ett par dagar har hittills varit ett trevligt avbrott i vardagen, men visst är det skönt med insikten att man slipper bo här.
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Fina, detaljrika och färggranna bilder från vår vackra huvudstad! Jag är inte mycket för (stor)städer men blir riktigt sugen på att göra en dagsutflykt när jag ser dina fina bilder.

Svar: Jag är heller ingen storstadsmänniska, utan nöjer mig med en eller i värsta fall, två helger per år.
Dock finns det oerhört mycket att se och föreviga. Trots att jag ändå varit i huvudstaden tämligen ofta, så upptäcker man ständigt nya saker.

Bara att sitta i Kungsträdgården under ett par timmar är en bra utgångspunkt för många och intressanta bilder.
Stefan

2014-06-11 @ 12:34:39
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0