Whisky

Whisky, bara ordet för tankarna till en trevlig hemmakväll i finfåtöljen och gärna en bra fotbollsmatch eller film på tv:n. De ädla drycker ni ser på bild inhandlades på Systembolaget för 2 500:-
 
Tänk att man gnäller när tandläkarräkningen på 400:- ska betalas, eller när man tvingas inhandla ett par nya jeans för 800:-
 
Kan inte minnas att någonsin gnällt när man lämnat Systemet med sina kassar, oavsett kostnad för de inhandlade dryckerna.
 
 
Lite fakta om de ädla drycker ni ser ovan.
 
BenRiach 12-årig: Whiskyn är sherrylagrad, en lagring som blir alt ovanligare ute i världen. Sverige är ett av få länder utanför Skottland som fortfarande kan erbjuda whisky på detta lite dyrare vis. Smaken är en blandning av bl.a. sherry, russin och mörk choklad. Pris; 419:-
 
Jameson Gold Reserve: Började säljas som enbart en tax-frre produkt, men säljs numera på Systembolaget. Den 10-åriga basen hämtas från bourbon-fat. Smaken är en mix av vanilj, kola, choklad och ek. Pris; 631:-
 
Buffalo Trace: Amerikansk whisky från Kentucky som vunnit många priser de senaste åren. Har anor från sent 1700-tal och har fått namnet efter den buffelstig som passerade destilleriets ägor. Smakar lite karamell, kola och mint. Pris; 331:-
 
Highland Park 18-årig: Har blivit lite av en favorit efter en resa till Irland. Den flerfaldigt prisbelönade whiskyn är dock från Orkney-öarna och har en smak av honung, kola, valnötter och frukt. Pris; 399:-
 
En härlig låt av ett härligt band till dryckens ära.
 


Kommentarer
Jimmy

Hmmm, tror att du lyckats med nåt som jag trodde var omöjligt! Jag är väldigt sparsam med, och ointresserad av rusdrycker men med denna bilden och tillhörande text så får du det ju nästan att framstå som att det är gott med whisky och att det smakar mer än bara brandrök!? En liten del av mig funderar nästan på att prova, det blir nåt att fundera på... ;-)

Svar: Det bästa med whisky är att frugan inte gillar det och därför har jag ingen som springer i skåpet och smuttar när jag vänder ryggen till.
En mild whisky är mumma, de allra rökigaste överlåter jag till de mer vågade, även om en viss rökighet ger en extra touch. Prova gärna med en smutt punsch i, det var så jag lärde en kvinnlig jobbarkompis att gilla denna ädla dryck.
Stefan

2014-06-02 @ 17:50:12
URL: http://kontraster.blogg.se
Lasse Jansson

Utan att gå in allt för långt på de olika sorternas karaktär och egenskaper måste jag ändå få ge en rejäl "tumme upp" för bilden på flaskorna. Riktigt snyggt!

Och whisky är gott. Ju rökigare desto bättre enligt mig, men det förstår jag att vi inte riktigt delar uppfattning om. :-)

Svar: Tack för "tummen".
Jag har smakat en riktigt rökig whisky en gång. Namnet minns jag inte, men det luktade kolmila på långt håll och hade en bismak av tjära/asfalt. Lite för mycket för min del.
Stefan

2014-06-02 @ 22:26:50
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0