Utlänningar

Tänkte bryta av bloggens huvudtema och visa lite bilder från djur jag fotograferat på några av de resor jag och frugan gjort tillsammans.
 
Resorna under mina ungkarlsår förevigade helt andra motiv, som jag inte ska gå in på här.
 
Mexiko. Där har vi varit två gånger, tyvärr innan systemkameran inhandlades, så bilderna är tagna med en vanlig digitalkamera modell 2006 och kvalitén är därför inte på den högsta nivån. Djuren är fotograferade under en snorklingstur, på nationalparken Xcaret, bland ruinerna kring Chitzen Itza och på stranden utanför hotellet.
 
 
 
Florida. Även i storstäder finner man djur, i detta fallet Fort Lauderdale, några mil från Miami. Här hade jag köpt min första systemkamera, men tyvärr saknade jag ett teleobjektiv när bilderna togs, något jag dock köpte på ett stort shoppingcentrum i staden under slutet av resan. Djuren är fotograferade i Everglades nationalpark, på grässlänten bredvid huvudgatan där stora ödlor var lika vanliga som harar i Nyköpings stadsbild och i en park där frugan plötsligt upptäckte mängder med spindelnät som spunnits mellan träd och hängde i klasar bara några meter ovanför våra huvuden. Jodå, precis som allt i USA var också spindlarna stora.
 
 
 
 
Thailand. Här var teleobjektivet med, men tyvärr ses inte djur frekventera stränderna och öarna utanför...förutom de apor som varje dag kom ned på stranden till allmänhetens stora förtjusning. Spindeln, fågeln och fjärilen ät därför förevigade under en busstur där vi besökte en liten by flera mil utanför turiststädernas gytter. 
 
 
 
Visst vill man fotografera mer av djurlivet när man befinner sig hundratals mil från Sverige, inte minst när teleobjektivet är nedpackat i resväskan, men det blir inte alltid som man tänkt. Självklart hade ni kunnat få se bilder på både elefanter, stora giftormar, delfiner och hajar, men de bilder jag har av dessa är av djur i fångenskap och då blir det inte lika roligt.
 
Det man saknar på dessa resor är en riktig undervattenskamera som kunde fånga det otroliga och vackra liv som finns under den klarblå vattenytan i dessa områden. Vackra småfiskar i regnbågens alla färger, otroliga vattenväxter, hajar och andra djur vi aldrig får se i vår del av världen.
 
Ett råd bara. Köp aldrig de billiga undervattenskameror som säljs i affärer och på utflykterna. Du kommer hem besviken, trorts att du trodde du tog bilder som kunde visas upp för vänner och på bloggar.
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Den första av spindelbilderna tycker jag är suverän!

När det kommer till att fotografera under resor till främmande miljöer så har jag inte erfarenhet av någon utlandsvistelse men däremot på några platser i Sverige. Jag kämpar mellan ambitionen att ta "bra bilder" och att föreviga de nya intrycken (som man vill ha med sig hem i form av bilder för att sedan kunna minnas tillbaka med hjälp av.) Jag tycker verkligen det är svårt att ta vettiga bilder i helt nya miljöer. Kanske har det att göra med att man fotar mestadels under starkt dagsljus, kanske att man inte tar sig tid att se sig om efter rätt vinklar. För mig blir det liksom lite lättare om man stannar upp och tar in miljön och atmosfären ordentligt. Usch, det där lät pretentiöst i överkant... Och är man på utlandsresa har man sällan med sig hela arsenalen av fotoutrustning, vilket slutar med en kompromiss vad man vill släpa på.

Jag tar till mig tipset om undervattens-utrustning!

Svar: Det var faktiskt lite läskigt när frugan bad mig titta upp och det hängde klasar med spindelnät över vägen bara några meter ovanför våra huvuden och i den kryllade det av stora spindlar. Brr.....
Stefan

2014-05-08 @ 22:03:47
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0