Eldfågeln

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, lämpar sig årstiden för lite annat än fotografering av kända och ökända platser.
 
Photoshop är en bra vän vid dessa tillfällen. Detta projekt får väl gå under namnet "Eldfågeln" och tog sina modiga två timmar att färdigställa.
 
Örnen och elden är bilder jag "lånat" på nätet. De har behandlats i flera lager med effekter som Tunna ut och Färgbalans, justeringslager med Intensitet/kontrast och Övertoningskarta, filter som Oljemålning och Oskärpa, samt användandet av olika Blandningslägen och Opacitet på de skilda lagrena.
 
Fotbollen, stjärnhimmelen, stjärnorna och planeterna har jag själv åstadkommit. Stjärnhimmelen har skapats med hjälp av filtret Brus i två lager med olika storlek, samt justeringslagret Intensitet/kontrast. Till stjärnorna användes filtret Linsöverstrålning och den svaga blå färgen på stjärnhimmelen har fått sin färg genom justeringslagret Färgbalans. Nu försvann det mesta av blåtonerna när jag lade ihop alla lager och här tog slöheten över, då jag inte hade lust att lägga till den igen, men...
 
Fotbollen och planeterna har skapats i olika lager, men en mängd filter, justeringslager, blandningslägen och texturer. Det är enklare än det ser ut, under förutsättning att man kan grunderna, men jag tänker inte gå in på dem här, då jag misstänker att ni inte själva tänker experimentera på egen hand...
 
Blev jag nöjd? Ja, ganska, även om slutresultatet inte riktigt blev som jag skissade upp från början. Själva stjärnhimmelen kunde gjorts mer naturtrogen och bollen kunde jag ha smält in bättre i sammanhanget. Nu är jag dock inget proffs och har bara krav på mig själv och inte från någon annan, så...
 
...jo, jag blev nöjd trots allt.
 
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Jodå, jag ser svensk herrlandslagsfotboll resa sig likt fågeln Fenix ur lågorna och så småningom stiga upp från den pinsamma och förmodligen ganska sanningsenliga och beskrivande 39:e-placeringen på världsrankingen. När det kommer att hända? Jag har svaret men törs inte utveckla det...

Schysst bildbehandling du åstadkommit hur som helst!!

Svar: Vet ej om vi har samma svar Lasse, men att unga talanger lämnar Sverige och hamnar på avbytarbänken/läktaren ute i Europa är nog ett svar.
Tack för responsen.
Stefan

2014-10-28 @ 16:13:22
URL: http://lassesfoto.blogspot.com
Huvudveck

Om du lyckats? Såklart lyckades du ypperligt. Hatten av för din kreativitet.

Svar: Man tackar för omdömet.
Stefan

2014-10-28 @ 18:11:03
URL: http://huvudveck.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0