Kultur tur del 4

Sträckan från Tystberga till etappmål nummer 4 var inte den längsta, men väl den jobbigaste. Det bar ganska mycket uppför och vägen slingrade sig i skogarna tills det att målet nåddes...
 
 
Skylten med Torpesta kvarn har passerats åtskilliga gånger genom åren, men jag har aldrig varit vid själva kvarnen, så detta blev premiär.
 
Kvarnen har sitt ursprung från 1600-talet, då i form av en s.k. skvaltkvarn (kvarn med liggande horisontalt hjul). Byggnaden i sitt nuvarande skick, byggdes på 1800-talet och verksamheten pågick ända till 1942.
 
Bredvid kvarnen låg ett sågverk, men det ersattes under början av 1900-talet med ett större som låg vid sjön Likstammen några hundra meter från Torpesta. Det sågverket togs ur bruk på 1950-talet.
 
Kvarnen i sig är idag fullt funktionsduglig och kvarnen utgör också kuliss när visaftnar ordnas här. Ett antal filmer har också spelats in på platsen, såsom "Alla vi barn i Bullerbyn" och "Rasmus på luffen".
 
 
 
Jag ville gärna ta foton från innandömet och kände på den stora dörren som leder in i byggnaden. Den var låst, men till min glädje upptäckte jag att den mindre dörren uppe i slänten bara var tillbommad med två mindre stenar.
 
Jag klev in och precis som vid Bråfalls såg använde jag ett högt ISO-tal istället för blixt. Lite brus i bilderna blev det, men det märks bara vid förstoringar av bilderna, så det gör inget.
 
Intressant interiör, men många gamla verktyg som fortfarande ser relativt fräscha ut. Om detta är originalen, eller om dessa byttes ut vid den stora restaureringen 1971-1972 förtäljer inte historien. Tre våningar hög är byggnaden, varav övervåningen är så mörk och låg att jag inte gav mig upp där. Ståendes på trappan fick jag åtminstone en bild, om än ganska mörk.
 
 
Läs mer om Torpesta kvarn här.
 
Etappmål nummer 4 således avklarad och nästa mål låg inte så långt borta...
 
...fortsättning följer...
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0