Vy från slottet

Egentligen hade jag inga mål den här eftermiddagen i december. Det fina vädret lockade ut mig på promenad direkt efter jobbet och kameran hängde över axeln ifall....
 
Nere vid slottet var solen sakta på väg att försvinna bakom horisonten och det var egentligen det fina ljuset över silohuset som frambringade idén att fotografera välkända profiler i skymningsljuset.
 
Sagt och gjort. De två första bilderna är tagna från vallarna och de två sista från taket intill Kungstornet. Jag hade mitt 18-300mm objektiv på, men tyvärr inget stativ att placera kameran på...vilket ibland är att rekommendera när brännvidden är inställd på max och det lägsta bländartalet är 5,6 med denna inställning. Lite brus och lite oskärpa får man därför leva med.
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Idbäcksverkets skorstensrök i de låga solstrålarna är en toppenbild. Häftigt! Jag tycker även att bilden på silohuset och speglingen i slottsdammen är mycket fin. Här spelar tekniken mindre roll och fotografens blick och placering desto större roll. Bra gjort, kort och gott.

Svar: Tack Lasse.Att det bara skiljer några minuter mellan de två bilder du refererar till är svårt för många att tro, men där ser man vad fotografens och solens placering gör för den slutliga bilden.
Stefan

2015-12-06 @ 20:08:30
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0