När kvällen kryper på

Bilderna är inte dagsfärska, utan togs dagen innan trettondagen. Ni förstår det om ni betraktar en av dem lite mer noggrant.
 
Hur som helst, tog jag med mig stativet på promenad för att med hjälp av det föreviga lite av det som Nyköping kan erbjuda när dagens är på väg att övergå till kväll.
 
Månen var inte full (inte heller fotografen), därför inte helt perfekt och jag önskar att jag hade valt mitt 300 mm-objektiv istället för 200 mm-objektivet. Jag hade fångat objektet på ett betydligt närmare håll och fått med kratrar och berg på ett helt annat sätt. Nu var inte månen prioritet denna kväll, utan kom bara med på köpet.
 
 
Den brusande ån vid Storhusqvarn är ett populärt motiv att fånga, såväl dag som natt. Tanken var att fånga ån med en lång slutartid, för att göra vattnet silkeslent och mjölkigt på ett sätt som förgyller. Denna tiden på perioden brusar inte vattnet vid fallet som under årets varmare perioder och det är därför svårt att få till det man vill få till. Tittar man lite noga ser man ändå att det lilla vatten som strilar nedför fallet är så lent som det var tänkt.
 
 
Lite mer liv och rörelse var det vid Nyköpings södra infart. Egentligen var tanken att från bron vid infarten fånga strålkastarna från de bilar som passerade på Järnvägsgatan nedanför. Vinkeln blev dock inte lyckad, så jag vände stativet och fotade ned mot Storgatan istället. Jag tror inte jag ångrar mig.
 
 
På vägen hem tog jag ett sista kort bort mot Silohuset som speglade sig så fint i Slottsdammen. Träden som sträcker sina spöklika grenar framför motivet, hade jag gärna varit utan vid det här tillfället. På sommaren kan de dock skapa en fin inramning, oavsett om man tar en bild på Silohuset, dammen eller slottet.
 
 
Lite av det Nyköping kan erbjuda och så är det det här med nytta och nöje. Det blev en lång promenad, så även kroppen fick sitt denna lite kylslagna vinterkväll i vår lilla stad.


Kommentarer
Lasse Jansson

En fin samling kvällsbilder med lång exponeringstid. Effekterna av inställningsvalen i kombination med det det svaga ljuset är väl omhändertagna. Stadens liv på nätter och kvällar erbjuder onekligen en del snyggt upplysta motiv för den som väljer att stanna upp och titta ordentligt.

Svar: Tack för det Lasse. Visst är det så att mörkret frambringar en stad, eller en natur för den delen, som många gånger är mer spännande än det dagen och ljuset ger.
Stefan

2015-01-20 @ 16:11:48
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0