Vattentornet

Nyköpings bästa utsikt har man från Kråkberget. Här ligger stan under ens fötter och man ser under klara dagar ända bort till grannstaden Oxelösund. Att stå på berget och se solen sänka sig ned är många Nyköpingsbors kvällsnöje. Den här tidiga kvällen var jag inte ensam.
 
 
Nu var inte syftet med denna kyliga kvällspromenad att föreviga solnedgången över Nyköping, utan ett besök till denna byggnad...
 
 
...Vattentornet, som i ärlighetens namn har stans bästa utsikt, men numera är inte byggnaden öppen för allmänheten. 1967 stod tornet klart och nådde då en höjd av 32 meter. Under många år fanns här en restaurang och en platå där man kunde stå och beundra staden som sakta växte. Som barn var jag och mina syskon här med våra förlädrar ett flertal gånger och det var alltid lika spännade att ta hissen upp och alltid lika hissnande att titta ut över kanten.
 
Det är synd att restauangen inte längre finns, men i dagens konkurrens kanske den skulle ha svårt att överleva?
 
Under kvällen tog jag många turer till tornet för att fånga det i olika ljusförhållanden. Fingrarna frös och kinderna blev allt rödare när graderna kröp allt längre under nollan, men vad gör man inte...? Motion fick jag.
 
Några av bilderna blev väl ändå skapligt lyckade, men visst önskar jag att man kunde ha fått chansen att fånga Nyköpings ljus från toppen av tornet.
 
 
 
 
 
 
Idag finns en annan attraktion i Vattentornets närhet. Sedan något år tillbaks kan man besöka ledningscentralen som ringlar sig i långa tunnlar i berget. Anläggningen tillkom under det kalla kriget i händelse av att Sverige skulle dras in. Här fanns plats för 90 personer som skulle leda arbetet med att hålla Nyköping igång. Länk
 
Har själv inte besökt anläggningen, men får kanske chans att göra det så småningom.
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Bild 4, 5 och 6 är riktigt riktigt snygga och bra. Tycker jag.

Vårt vattentorn påminner mig i väldigt hög grad om en kantarell. Är jag helt ute och cyklar?

I min ungdom var jag engagerad i nykterhetsrörelsen. Ett antal somrar ägnade vi tid åt att hjälpa till med lottförsäljning m.m. i samband med någon typ av underhållning/allsång som först hölls vid Tovastugan och som senare flyttades till caféet uppe på Vattentornet. Det var länge sedan. Dock innebär det att jag har tagit del av den vidsträckta utsikten från toppen av vattentornet och den går inte av för hackor!

Svar: Det har en viss likhet med en kantarell, helt klart. Synd att man stängt vattentornet för allmänheten. Okej att ett fik inte skulle funka, men utsikten skulle locka.
Stefan

2015-01-10 @ 17:22:31
URL: http://lassesfoto.blogspot.com
Jimmy

Vattentornet, ett bildmotiv som är så vanligt och vardagligt att man knappt tänker på att det går att göra nåt snyggt av. Bild 6 är jag riktigt avis på, riktigt läckra färger, den skulle göra sig bra på väggen!
Läckert fångat!

Svar: Som du skriver. Mycket av det vi ser i Nyköping är så vanligt att man inte ens tänker på det, men tittar man lite mer noga, finns det motiv att fånga där man minst anar det.
Stefan

2015-01-12 @ 21:26:44
URL: http://kontraster.blogg.se
Magnus

Hej Stefan!

Verkligen fina bilder av vattentornet i Nyköping.

Jag har själv varit där och jobbat några gånger men aldrig lyckats få någon bra bild.

Det jag undrar över är om den firman jag jobbar på skulle kunna få använda en av dina bilder? Du får gärna höra av dig via mail eller telefon(firmanamnet är det som är i mailadressen).

/Magnus

Svar: Ursäkta det sena svaret, men visst är det okej att använda någon av bilderna.
Stefan

2015-08-10 @ 14:44:00
Magnus

Tack så mycket Stefan,

Då undrar jag om det går att få bild nr 2 med högre upplösning?

/Magnus

2015-08-21 @ 11:00:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0