Kultur tur del 1

En sak har jag haft i tankarna under flera år och i år blev det av. En lång cykeltur runt och till min uppväxtort Tystberga.
 
Förr om åren har jag inte ägt en cykel som passat sig för en lång cykeltur som denna (hur långt får ni veta i sista blogginlägget om turen). I vintras införskaffade jag mig en mer anpassad cykel, bl.a. med tanke på denna efterlängtade långtur. Nu gällde det bara att invänta rätt väder. Det fick inte regna, inte vara för kallt och heller inte för varmt.
 
Måndagen den 27/7 var en dag som passade bra för ändamålet, även om blåsten kanske var lite för kraftig, men...
 
Kommande sex dagar kan ni läsa om turen och dess anhalter.
 
06:30 tog jag första tramptaget och iväg bar det av längs med kustvägen och till den första anhalten som var...
 
Nynäs slott
 
 
Jag startade rundturen vid den gamla Smedjan från anno 1787. Den används idag som glashytta och är öppen och i bruk mellan Valborg och Oktober. Nu var jag lite för tidigt ute och verksamheten hade inte hunnit igång, men jag trampade runt och insöp historia kring både hyttan och de gamla arbetarbostäderna i omgivningen. Alltid lika intressant.
 
 
 
Vandringen fortsatte upp till Bränneriet, där man började tillverka brännvin 1801. Verksamheten var igång fram till 1854 och som mest brände man 4 000 liter under ett år och det var 1817. Efter att verksamheten avstannat användes bränneriet till tvättstuga, bageri och slaktbod. Idag används det till ett året runt öppet vandrarhem.
 
 
Längre upp i backen ligger den s.k. "stan". Här bodde de anställda på gården i typiska statarlängor, men flera av byggnaderna är idag privata sommarbostäder och det brukar inte vara populärt att allmänheten trampar runt där. Därför vände jag och begav mig ned till Orangeriet.
 
1905-1907 uppfördes denna byggnad där det idag finns en restaurang, en trädgårdsbutik och lokaler för underhållning.
 
 
De finns givetvis mer att skåda i området kring slottet.
 
Det gamla mejeriet, rökhuset, snickeriet, kvarnen, kastellet m.m. Jag har besökt dessa vid tidigare tillfällen och det fanns inte riktigt tid att vandra runt och närmare beskåda dessa denna dag.
 
Därmed återstår själva slottet.
 
1328 uppfördes godset och den första ägarinnan var Birgitta Jonsdotter. Därefter har slottet sett ägare som mer namnkunniga adelsfamiljer som Grip, Gyllenstierna och Bondeätten.Den sista privata ägaren var Johan Gripenstedt som 1969 sålde huvudbyggnaden och orangeriet till Landstinget Sörmland. Marken hade sålts till samma ägare redan 1967.
 
 
Det finns många spännande detaljer på och omkring slottet. Trädgården ska kanske upplevas på våren när växterna står i full blom, men man kan ändå ana dess prakt när man vandrar runt bland planteringar och statyer.
 
 
Strax utanför slottsområdet ligger den stora ladugården från sent 1700-tal och en bit från denna ligger Nynäs gård som idag drivs av Öknaskolan på andra sidan Tystberga. Det nyligen uppförda djurstallet är med sina 250 djur, ett av de största i kommunen.
 
 
Allt har sin tid och det jag inte hann med idag, får bli en annan dag.
 
Dags att trampa vidare mot nästa anhalt. Läs gärna mer om Nynäs slott på deras hemsida.
 
...fortsättning följer....
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Ett ambitiöst motions-projekt men också belönande. Både för dig och oss som kan ta del av det, bekvämt nedsjunkna i en stol.

Mycket intressant läsning om Nynäs slott och omgivningar. Du ger mig bilder som funkar utmärkt i sammanhanget (även om jag varit vid slottet ett par gånger). Den historiska klangen tilltalar mig mycket. Själv är jag inte statarunge, därtill är jag för ung, men behöver inte titta långt bakåt i generationerna för att veta att jag har den bakgrunden. Att tycka illa om Ivar-Lo Johansson är inget jag gör även om jag tydligen skulle ha belägg för detta... ;-)

Svar: Jag är uppvuxen bara någon mil från slottet, har besökt det många gånger, men aldrig gjort rundturen inne i slottet. Skamligt!
Stefan

2015-07-29 @ 13:13:39
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0