6:e juni

Jag blir glad när jag ser hur vi svenskar firar vår Nationaldag, precis som man gör i andra länder.
 
 
Hur vi firar är var man och kvinnas sak, men att förneka det som enar ett folk på samma sätt som en vm-match i fotboll gör är något jag har svårt att ty mig till.
 
I Nyköping vajade den svenska flaggan under en himmel som växlade i blått och gråmulet. Den starka blåsten fick stundtals sällskap av regnskurar som tack o lov var både få och kortvariga.
 
 
 
Många balkonger var klädda med svenska flaggor, gula och blå ballonger var uppsatta här och var i stan och många förbipasserande fordon hade dagen till ära klätts med flaggor som vajade fint för vinden.
 
I hamnen hade Kustbevakningen uppvisning i en av sina båtar, line-dansarna förberedde sin uppvisning, Nyköpings modellklubb visade upp både bilar, båtar och flyg, Nyköpings automobilsällskap hade sin Gästabudsrunda i gamla bilmodelller av olika märken.
 
 
Det fanns något för de flesta att avnjuta och delta i vid stans mest turistbesökta platser som Stora torget, Nyköpingshus, Tovastugan och hamnen. 
 
Andra passade på att ha möhippa dagen till ära..
 
 
...och varför inte ställa upp och visa att Nationaldagen betyder något nästa år. Bara de negativa sitter hemma och är frustrerade en dag som denna och till dem tillhör säkert inte du?
 
Själv drog jag runt med kameran på magen efter en titt på pågående NM i forspaddling (kommer i senare inlägg) och en god rabarberpaj på Tovastugan. När frugan vände hem för att piffa upp sig inför eftermiddagens besök på Rökeriet, fortsatte jag leta motiv att symbolisera Sverige nationaldfag med, men fastnade vid den lilla dammen framför slottet där en andmamma hade fullt sjå med att hålla reda på sina ungar (kommer i ett senare inlägg).
 
Eftermiddagen kom och med den en god middag i glada änners lag. Laxhamburgare nedsköljt med kall öl och till efterrätt en fruktomgärdad kladdkaka med jordgubbar och grädde...och ett glas vin som krydda på det. Mums!
 
 
Trots lite mörka moln och några korta regnskurar på förmiddagen, förvandlades dagen till en riktigt härlig kväll, precis som det ska vara på en Nationaldag. Glada och trevliga människor förgyller alltid vardagen och så borde det vara varje dag om året, men...
 


Kommentarer
Nathalie Isaksson

Jag har faktiskt aldrig firat dagen, här omkring började folk tramsa och såg allt förknippat med svenska flaggan som rasistiskt.. vilket är så synd för Sverige är ett så fint land. I år var första gången jag firade dagen på riktigt. Så himla kul! Firade den på Sweden ock - underbart!

Svar: Det är trist att vissa använder ord som rasism om vår flagga och vår Nationaldag, men de finns tyvärr. Sweden Rock...mmmm...nu blev jag avundsjuk. Har aldrig varit där, bara pratat om att åka dit. Apropå Nationaldagen https://youtu.be/mu_4dxfmUc4?list=RDmu_4dxfmUc4
Stefan

Nathalie Isaksson

Åh, du borde åka dit! Det är helt fantastisk stämning =) Har bara varit där två gånger men fler kommer det utan tvekan att bli!

Svar: Jag har bekanta i varierande åldrar som varit där och alla har vittnat om samma sak. Fantastiskt! Hmm, borde kanske ta mig dit :)
Stefan



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0