Från moll till dur

Söndag och den goda lördagsmaten som slank ned med god dryck, måste motioneras bort. Ska man gå efter dietisterna skulle åtminstone jag behöva promenera tre maratonlopp varje vecka för att få bort kalorierna som letat sig fram till vissa kroppsdelar. Nu struntar jag i om kilona är ett par för många och midjemåttet lite vidare än det borde.
 
Lev gott, ät o drick vad du vill och motionera i lagom dos, det är min rekommendation för att må bra.
 
Frugan och jag tog en promenad ned till hamnen (konstigt att man nästan alltid hamnar där) under förmiddagen och såg att där var liv och rörelse.
 
Under regntunga skyar höll semi-finalerna i kanotens sprint-SM på för fullt.
 
 
Här gör förbundet och Nyköpings kommun dålig reklam för evenemanget, för jag hade inte hört, sett eller läst om dessa tävlingar och publiken bestod mest av klubbkompisar och familjer. Låt vara att regnet hängde i luften och att vi hann bevittna de sista semifinalerna i herrarnas tävling innan den långa pausen inför finalerna. Nog borde ett SM av denna digniteten locka folk, inte minst med tanke på att kanotsporten är den av grenarna som genom åren skördat flest medaljer i OS. Att just Nyköping är en av de mest framträdande klubbarna, såväl nu som då, förpliktar dessutom.
 
 
Här ser vi en som fick extra bråttom med att ta sig fram längs banan.
 
 
Vi tog oss längst ut på den långa piren som skyddar kanotstadion från vågorna. Den ser inte lång ut på håll, men tar man sig ända ut så är det en bra bit att knalla. Tur att det finns bänkar att slå sig ned på, synd att inte solen sken från en klar himmel.
 
 
Samma långa pir på väg tillbaks och genom kanotisternas läger. Det var matpaus efter semifinalerna, så det fanns inte så mycket att fotografera, annat än kanoter och diverse fordon.
 
 
Längre bort längs med hamnpromenaden var det inte lika mycket liv, rörelse och fart, men här höll en annan tävling på att genomföras. Digniteten på den vet jag inte, men någon form av mästerskap var det i alla fall.
 
 
Dags att gå hem och ersätta de kalorier som förlorats på promenaden och lagom till vi lämnade området bakom oss, började molnen skingras och himmelen blev allt blåare. Nog är det bra trevligare att se en klarblå himmel framför regntunga skyar...fast gillar man att fotografera är det sistnämnda att föredra då regntunga skyar skapar mer spännande bilder än klarblå himmlar.
 
 
 


Kommentarer
Lasse Jansson

Vissa sporter når helt enkelt inte ut med sina arrangemang till allmänheten. Kanske går det att hitta exempel där de försöker men drunknar i det övriga bruset. Tyvärr tror jag dock att klubbar/distrikt/förbund inte är så duktiga på marknadsföring. Jag är mest hemma på fotboll och vet var jag kan luska fram information om matcher m.m. När jag däremot vill titta till någon annan sport för att fota och skriva är det minst sagt tjurigt att få fram ett endaste ord om tävlingskalendrar m.m. på internet. Sämsta exemplet jag kan komma på är motorsport, kolla t.ex. SMK:s hemsida... Den lämnar extremt mycket övrigt att önska. (Jag vill se motocross, rallycross m.m. men lyckas aldrig klura ut om och när de har någon tävling.) Jag försöker "gilla" föreningars sidor på Facebook och andra sociala medier för att fånga upp tävlingar som annars skulle vara helt oannonserade.

Jag tilltalas av den stora variationen i dina bilder i inlägget. Allt från kanotister till tävlingsmetare. Det är inte illa att få med i ett och samma blogginlägg. Kudos! :-)

Svar: Jag håller själv mest koll på fotboll, även om det blivit sämre med tiden. Övriga sporter stöter jag oftast på av en ren slump...som på bilderna ovan.
Stefan

2015-05-11 @ 17:00:52
URL: http://lassesfoto.blogspot.com
Atte

En liten hjälp till Lasse Jansson. Det är 3 olika klubbar som arrangerar motor evenemang i Nyköping.
Griparna- Speedway, Nyköpings MS- Motocross & Enduro, SMK Nyköping- Rally, Rallycross, Folkrace samt Crosscart. Vi har även SHRA Nyköping för dragracing, men där är det ingen större aktivitet med att arrangera tävlingar. Som vanligt trevliga bilder Stefan.

Svar: Bra med besökare som tipsar andra besökare. Tack för detta Atte.
Stefan

2015-05-11 @ 23:18:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0