Leksaksbilar

Den här eftermiddagen använde jag till att experimentera och leka lite. Med olika slutartider försökte jag skapa olika effekter på de fordon som passerade på motorvägen.
 
Som den här effekten när jag följde bilarna i deras rörelse, med ett rörligt fokus och en slutartid på 1/25s.
 
 
 
 
Effekten får bilarna att fara fram på motorvägen i en betydligt snabbare takt än i verkligheten.
 
På de följande bilderna använde jag en fast fokuspunkt, fokuserade på vägbanan och knäppte av när bilarna passerade, men med samma slutartid som ovan. Effekterna skiljer sig rejält.
 
 
 
 
Bara lite kul så där när man inte har något annan för sig.
 
Sedan kan man leka lite i Photoshop också. Något tilt shift-objektiv äger jag inte, men effekten kan återskapas i programmet och vips har man sparat in ett antal tusenlappar. Fusk, javisst...men lite kul samtidigt och nog får man bilarna att se ut som sin barndoms leksaksbilar, även om effekten kunde gjorts starkare.
 
 
 Som den nyligen avlidne Robban Broberg sa...
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0