Morgonpromenad

Det kanske inte alltid känns bra att kliva upp ur den varma och sköna sängen för att ge sig ut på en tidig morgonpromenad innan jobbet väntar, i synnerhet inte när kylan gör sig allt mer närvarande.
 
Ibland är det dock nödvändigt om man ska hinna med den lilla motionsrunda man sedan länge bestämt sig för att ta. Visst är det enkelt att hitta ursäkter och den mest klassiska är; "Äh, jag gör det i morgon".
 
Dock är det bara den första känslan som är jobbig. När täcket åker av och man blir påmind om att sovrumsfönstret stod öppet över natten, när man lite huttrande kliver in på det kalla badrumsgolvet och man gäspande ser sig själv i spegeln och nästan ryggar tillbaka av synen.
 
Lite tungt är det också att med stel rygg och ännu stelare ben, dra på sig strumpor, gymnastikskor och övrig klädsel. Det räcker inte med t-shirt, kortbyxor och ett par tunna strumpor när termometern knappt orkar över nollan.
 
Har man väl kommit ut och upp i motionsspåret flyter det sedan på ganska bra och när vädret är som den morgon när bilderna togs, går det ganska lätt. Ja, ni förstår att kameran hängde över axeln på dagens lilla runda.
 
Redan på vägen till Ekensberg fanns det fina motiv att föreviga. Lite roligt att den morgonpigga cyklisten uppenbarade sig när solstrålarna hittade ned genom lövverket.
 
 
Den lilla fotbollsplanen framför NOK-stugan var av naturliga skäl öde, men det gjorde inte bilden som visade sig sämre för det.
 
 
Utmed den fem kilometer långa slingan var det kanske inte så mycket att föreviga. Här önskade jag att på de öppna plättarna få se något av de större djuren vädra morgonluft med en andedräkt som tecknade sig i motljus, men nej...
 
I slutet av rundan passerades en på elever tom friskola och bakom den syns månen som ännu tecknade sig mot himmelen.
 
 
Gripsholmsparken är vacker året om och dit där morgonsolen ännu inte hittat, syntes lite frost på marken under den nakna kvinnan med sitt barn.
 
 
Det ståndaktiga rosorna håller i, men visar lite tecken på att säsongen definitivt går mot sitt slut.
 
 
Mot slutet gick även jag och efter en varm dusch och lite frukost, kändes det trots allt ganska bra...för att inte säga väldigt bra.
 
Så ett tips till som brukar säga "Jag gör det i morgon". Vore det inte roligare att säga "Jag gjorde det igår"?
 
 
 


Kommentarer
norrbotten emmish

härligt med en morgon promenix =)

ha en bra dag

2015-10-09 @ 09:56:43
URL: http://nouw.com/lillemmish
Lasse Jansson

Jag är ingen morgonmänniska men har ändå vett att uppskatta morgonljuset. Särskilt den här årstiden eftersom gryningen ligger bra till tidsmässigt för min normala arbetsdagsuppgång. Gör dig beredd på fler kyliga motionsrundor de kommande mornarna. Nu verkar höstkylan etablera sig...
Ekensberg har jag inte hasat mig runt sedan slutet av 80-talet. Om jag minns rätt är det ett trevligt motionsspår med lagom nivåskillnader. (Jag bodde i närheten av motionsspåret och föredrog det framför Hållet.) Lycka till med dina rundor! :-)

Svar: Jag var ingen morgonmänniska, men åldern har gjort att jag idag är kvällstrött och morgonpigg. Åldern ja, så förb...t gammal känner jag mig inte.
Håller också Ekensberg som mycket trevligare än Hållet.
Stefan

2015-10-09 @ 10:56:19
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0