Kolmården...nästan

Måndagen för två veckor sedan åkte frugan och jag till Kolmården tillsammans med frugans dotter och barnbarn. Det var en stor dag för 3-åringen som skulle lämna alla sina nappar till Bamse.
 
Tji fick vi.
 
Kolmården hade dragit ned sina öppettider efter säsongen och har numera bara öppet fredag - söndag. Tack o lov hade Kolmårdens Tropicarium fortfarande öppet alla dagar och det fick bli ett besök dä istället. Mig gjorde det inget, då jag faktiskt aldrig varit där. Blev imponerad av den fina anläggningen.
 
Tyvärr var jag inte förberedd och hade mitt ljusstarkaste obektiv och pol-filter låg kvar hemma. Ett ljusstarkare objektiv klarar sig bättre från brus när man inte vill ta bilder med blixt och pol-filtret reducerar reflexer i bl.a. glas. Mitt lite för ljussvaga reseobjektiv på 18-300mm kanske inte är det bästa för ändamål som detta, men jag tycker ändå att en del bilder blev lyckade, som bilderna på...
 
...söta djur.
 
 
...fula djur.
 
 
 
...vackra djur.
 
 
...lustiga djur.
 
 
...farliga djur.
 
 
 
...snälla och icke så snälla fiskar.
 
 
...och givetvis ormar.
 
 
 
Läs lite mer om Tropicarium


Kommentarer
Jimmy

Sådärja, ni hälsade på några gamla bekanta!
Var ju där i våras själv och även jag blev lite impad över utbudet av "gosedjur". Även om jag föredrar de söta djuren ovan så måste jag ju säga att det är porträtten på de fula djuren och ormarna som sticker ut. Du kom närmare än jag och verkar ha bättre hand med dessa än vad jag hade.
Dock så såg jag ju att du tränade redan förra veckan med både fulingar och ormar... ;-)

Svar: Fulingar fascinerar alltid, oavsett om de har sex, fyra eller två ben :)
Stefan

2015-09-07 @ 19:47:28
URL: http://www.kontraster.blogg.se
Lasse Jansson

Jag tycker du lyckats väldigt bra med bilderna trots att inomhusbelysningen tillsammans med ditt inte så ljusstarka objektiv jobbade emot dig i detta fall. Nu var det något år sedan jag senast var inne på Tropicariet men visst är det värt ett besök. Vi som har så nära kan ju kosta på oss ett besök under vinterhalvåret utan större besvär.

Svar: Sanning o säga fick jag kasta fler bilder än jag behöll, men visst. Med dagens kameror är det lättare att fånga bilder under förhållanden med sämre ljus. Egentligen syns problemen bara vid förstoring, då bruset kan vara ganska märkbart.
Stefan

2015-09-07 @ 21:43:16
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0