Morgonstund har guld i mun

Bilderna nedan är tagna i söndags. En helt fantastisk dag som mer påminde om sommaren än den höst vi faktiskt befinner oss i.
 
Jag vaknade i traditionell stil tidigt och begav mig ut på promenad innnan frukosten väntade. Blå himmel och en liten kylig morgon brukar innebära dimma över vattnet och en dimmig morgon brukar innebära fina tillfällen till fina kort.
 
Nu var jag kanske en halvtimme sen, för dimman över hamnen var på väg att sakta lätta. Morgonen var likväl lugn och stämningsfull och några bilder blev det...och som jag förmodar, en sista vink till sommaren.
 
 
 
 
Sedan är det ju det där att fota i motljus. Proffsen är duktiga på detta, men för en hobbyfotograf som undertecknad är det en utmaning och inte tusan blir bilderna som man ser verkligheten inte.
 
Bilderna nedan är tagna inom samma halvtimme som de ovan och visar vilken skillnad det blir att ta bilder med solen i ansiktet och med solen i ryggen. Vill man dessutom skapa de stjärnformade solstrålarna krävs lite mindre bländare och då måste man exponeringskompensera för att bilderna inte ska fräta ut. Ja, ni förstår. Det är inte lätt. Proffsen vet hur man kombinerar, men inte en hobbyfotograf.
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Marita

Oj,oj vilka tjusiga bilder. Det är värt att gå upp lite tidigare för kunna uppleva detta.

Svar: Det är värt varje steg. Synd man inte möter fler medborgare på dessa tidiga söndagspromenader.
Stefan

2015-09-23 @ 17:36:14
Lasse Jansson

Riktigt vass kollektion med bilder! Fantastiskt stämningsfullt och vackert. Dimma, spindelnät, vatten (är ju alltid en succé i bilder som vi konstaterat några gånger tidigare) och bra kompositioner. Snyggt. Nu längtar jag ut med kameran ännu mer (men det hjälper ju inte när inte tiden finns för stunden.)

Svar: Dimma och vatten är en kombination som alltid funkar i bilderna. Jag förstår att du är upptagen i dessa tider när sommaridrotterna närmar sig målsnöret och vintersporterna tar över.
Stefan

2015-09-23 @ 20:58:50
URL: http://lassesfoto.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nyköping genom kameran och lite till.

Bloggen kan förhoppningsvis sprida lite information om Nyköping och vad som finns att se och göra. Mina intressen för Photoshop kommer också att synas emellanåt.

RSS 2.0